مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران
آخرین نظرات

یکی از توانایی هایی لازم برای المپیاد فیزیک، علاوه بر تسلط بر مباحث فیزیکی، هنر حل مسئله می باشد که جز با حل مسائل مختلف و تمرین های چالش برانگیز به دست نخواهد آمد.

از طرفی حل مسائل فیزیک جذابیت مطالعه آن را دو چندان میکند و هنگامی که درک فیزیکی عمیقی از اتفاقات فیزیکی طبیعت داشته باشید، آنگاه لذت مطالعه فیزیک را درخواهید یافت.

در ادامه مطلب به معرفی منابع بسیار جذاب و مهم مسئله و تمرین پرداخته می شود.




مجموعه معماهای فیزیکی «چگونه؟»، نشر فاطمی

     

     


مجموعه کتاب های «چگونه؟» در 4 جلد، مجموعه ای از معماهای جذاب فیزیکی هستند و حل و بررسی آن ها برای فهم عمیق تر مباحث فیزیکی بسیار مفید است. مطالعه این کتاب ها از سطح مقدماتی تا مرحله دوم المپیاد فیزیک توصیه می شود.




دوره درسی فیزیک (تمرینها و مسائل)، نشر فاطمی



در این کتاب از همه مباحث فیزیک مسئله مطرح شده است. سطح سؤالات آن در حد مرحله اول و دوم المپیاد فیزیک ایران است. در کل کتاب مناسبی به عنوان منبع حل مسئله و تمرین می باشد.

 دوره درسی فیزیک تمرینها و مسائل - انگلیسی




مسئله های ناب فیزیک، جلد 1 تا 5، احمدرضا حسینی، انتشارات فاطمی

      

   

سطح سؤالات این مجموعه برای مرحله اول بسیار مناسب بوده و باعث تسلط دانش پژوه بر کاربرد ریاضیات در فیزیک نیز می شود.
در این مجموعه، از مسائل آزمون های مرحله اول المپیاد فیزیک ایران و تعداد زیادی مسائل تألیفی استفاده شده که به صورت موضوعی و از سطح آسان تا دشوار مرتب شده است. مؤلف این مجموعه سید احمدرضا حسینی، دارنده مدال نقره جهانی المپیاد فیزیک است.




مسائل فیزیک عمومی (ایرودوف)، جلد 1 و 2، متقی پور، نشر دانش پژوهان جوان

   

جلد اول شامل سؤالات مکانیک و جلد دوم سؤالات الکترومغناطیس است. حل بیشتر سؤالات این کتاب، به خصوص جلد دوم، نیازمند آشنایی دانش پژوه با ابزارهای ریاضی مشتق و انتگرال است. سطح سؤالات آن برای مرحله اول و دوم مناسب بوده و باعث تسلط دانش پژوه بر کاربرد ریاضیات در فیزیک می شود.

 مسائل فیزیک عمومی- ایرودوف - انگلیسی
 پاسخنامه تشریحی مسائل فیزیک عمومی- ایرودوف - جلد 1 - انگلیسی
 پاسخنامه تشریحی مسائل فیزیک عمومی- ایرودوف - جلد 2 - انگلیسی




المپیادهای فیزیک ایران (مرحله اول)، جلد 1 تا 3، نشر دانش پژوهان جوان

    

سؤالات مرحله اول المپیادهای فژییک همراه با پاسخنامه تشریحی در این دو جلد کتاب که جزء منابع اصلی حل مسائل مرحله اول المپیادهای فیزیک ایران هستند، منتشر شده است. البته توصیه می شود که از جلد اول به عنوان کتاب آشنایی با سبک سؤالات و از جلد دوم و سوم به عنوان کتاب خودآزمون استفاده شود. بدین صورت که دانش پژوهان در ایام نزدیک آزمون مرحله اول المپیاد فیزیک (معمولاً از 1 ماه قبل)، آزمون های این کتاب را از خود امتحان بگیرند.
همچنین دانش اموزانی که به هر دلیلی به کتب دسترسی ندارند، می توانند از بخش سؤالات المپیاد، سؤالات مرحله اول المپیاد فیزیک ایران را دریافت کنند.




200 مسئله شگفت انگیز فیزیک، نشر فاطمی
و
چرا گربه چهار دست و پا فرود می آید؟ ، نشر فاطمی

     

هدف این کتاب ها تقویت درک قوانین فیزیک با استفاده از مسائلی است که حل آن ها عمدتاً نه به ریاضیات پیچیده بلکه به شمّ قوی فیزیکی نیاز دارد. این کتاب برای مرحله اول و مرحله دوم مناسب است.

بیشتر مسائل از فیزیک کلاسیک (غیرکوانتومی) انتخاب و به زبان غیر فنی و ساده ارائه شده اند. ریاضیات لازم برای حل مسائل در سطح مقدماتی حسابان است. خواننده برای حل این مسائل ابتدا باید چارچوب دست حل مسئله و شاخۀ فیزیکی مربوط به آن را برگزیند و در مورد تحلیل وضعیت تصمیم گیری کند.


 200 مسئله شگفت انگیز فیزیک - انکلیسی





100 مسئله در فیزیک کلاسیک، نشر فاطمی

این کتاب نایاب است.


این کتاب بسیار مناسب مرحله دوم المپیاد فیزیک ایران است و از همه مباحث در آن سؤالات زیبا و جذاب وجود دارد. البته می توان از آن برای مرحله سوم (دوره تابستان) نیز استفاده کرد.

می توانید برای دریافت فایل pdf این کتاب روی عکس آن ها کلیک کنید.

(این کتاب ها سالهاست که چاپ نشده اند، در صورت تجدید چاپ یا درخواست ناشر، لینک دریافت فایل ها حذف خواهد شد)




برگزیده مسائل فیزیک روسیه، نشر دانش پژوهان جوان


از همه مباحث فیزیک در سطح مرحله دوم و فراتر از مرحله دوم در این کتاب سؤال مطرح شده است. حل سؤالات این کتاب نیازمند تسلط عالی بر مباحث فیزیک است و نیازی به دانش ریاضی زیادی ندارند. مطالعه این کتاب برای دانش آموزانی که می خواهند برای مرحله دوم یا مرحله سوم (دوره تابستان) المپیاد فیزیک آماده شوند پیشنهاد می شود.

 مسائل اپتیتوت - انگلیسی




مسئله های پیکارجوی فیزیک، نشر فاطمی


در مورد مباحث مکانیک و الکترومغناطیس به تعداد زیادی منابع مسئله وجود دارد ولی در مورد مباحث سیالات، ترمودینامیک و اپتیک، دانش پژوهان با کمبود منابع مسئله مواجه هستند. این کتاب می تواند این کمبود را تا حد زیادی رفع کند. این کتاب مناسب مرحله دوم و سوم (دوره تابستان) المپیاد فیزیک ایران می باشد.




مسابقات فیزیک دانشگاه بوستون آمریکا، منتظری، مبتکران

این کتاب نایاب است.

این کتاب بیشتر مناسب مرحله سوم (دوره تابستان) المپیاد فیزیک ایران است ولی برای مرحله دوم نیز کاربرد دارد. سؤالات آن در همه مباحث و بسیار جذاب و چالش برانگیز است. متأسفانه این کتاب در حال حاضر بسیار نایاب است.

می توانید برای دریافت فایل pdf این کتاب روی عکس آن ها کلیک کنید.

(این کتاب ها سالهاست که چاپ نشده اند، در صورت تجدید چاپ یا درخواست ناشر، لینک دریافت فایل ها حذف خواهد شد)


 مسائل مسابقات فیزیک بوستون - انگلیسی



آزمون های تابستانی المپیاد فیزیک (76 تا 83)

   
         این کتاب نایاب است.                         این کتاب نایاب است.

حل سؤالات مرحله سوم المپیاد فیزیک ایران (دوره تابستانی) برای دانش پژوهانی که به فکر کسب مدال طلا هستند بسیار مفید و لازم است. مجموعه سؤالات آزمون های دوره تابستانی المپیاد فیزیک از سال 1376 تا 1383 به همراه پاسخنامه تشریحی آن در دو جلد توسط دکتر بهمن آبادی (عضو کمیته المپیاد فیزیک باشگاه دانش پژوهان) و با همکاری تعدادی از دارندگان مدال طلای المپیاد فیزیک ایران به چاپ رسیده است.
دانش اموزانی که به هر دلیلی به کتاب دسترسی ندارند، می توانند از بخش سؤالات المپیاد، سؤالات مرحله سوم (دوره تابستانی) المپیاد فیزیک ایران را دریافت کنند.

می توانید برای دریافت فایل pdf این کتاب ها روی عکس آن ها کلیک کنید.

(این کتاب ها سالهاست که چاپ نشده اند، در صورت تجدید چاپ یا درخواست ناشر، لینک دریافت فایل ها حذف خواهد شد)